.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مستند دریای صبح در شبکه های سراسری

شمال نیوز: فیلم مستند دریای صبح، شرح حال کوتاه از زندگینامه علامه ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی، از شبکه های استانی و سراسری سیما پخش می شود.

هرمز اردشیری، تهیه کننده و کارگردان مستند داستانی تلویزیونی " دریای صبح " با تایید این خبر در گفت وگو با تسنیم در ساری اظهار کرد: برای نخستین بار از طریق شبکه های ملی و استانی، همزمان با کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی، فیلم مستند دریای صبح که شرح حال کوتاهی از زندگینامه و مسلک این علامه بزرگوار بوده از شبکه های سراسری و استانی سیما پخش می شود.

وی افزود: فیلم مستند داستانی دریای صبح قرار است طی فردا شب، چهارشنبه و پنج شنبه شب از طریق شبکه های یک، سه، فرهنگ، معارف، شبکه های استانی و تبرستان پخش شود.

اردشیری گفت: گفتار متن این مستند داستانی توسط استاد پرویز بهرام خوانده می شود.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات اساسی و فرهنگی کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی، تهیه مستند داستانی از زندگینامه علامه ابن شهرآشوب ساروی برای شناساندن این شخصیت به مردم استان علویان و اقصی نقاط کشور بوده است.

این تهیه کننده تلویزیون و تئاتر گفت: کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی، بزرگ ترین و مهم ترین رویداد فرهنگی دینی سال 92 استان و کشور است.

اردشیری پیش از این فیلم زندگی مرحوم میرزا هاشم آملی پدر اخوان لاریجانی روسای قوای قضاییه و مقننه، فیلم زندگی علامه میرحیدر آملی و علامه شیخ مهدی مازندرانی را ساخته و بنیانگذار برگزاری کنگره سالانه تجلیل از مشاهیر و افتخارآفرینان مازندران نیز است.

معرفی شخصیت ابن شهرآشوب ساروی

ابن شهر آشوب سَرَوی (ساروی) با نام کامل ابو جعفر محمد بن علی بن شهر آشوب بن ابونصر بن ابوالجیش مازندرانی ملقب به رشیدالدین و عزالدین در سال 488 هجری قمری در ساری دیده به جهان گشود. از نسبت سَرَوی که به وی و پدرانش داده اند، چنین بر می آید که اصل این خاندان از ساری مازندران بوده است.

این دانشمند بزرگ شیعه مذهب از همان جوانی به تدریس علوم و معارف اسلامی پرداخت و در پی درگیری با فرماندار مازندران ناگزیر به ترک این دیار شد.

او سفرهایی به مشهد، نیشابور، سبزوار، ری، کاشان، اصفهان و همدان داشت و در این سفرها از محضر دانشمندان و اساتید بزرگی چون غزالی، زمخشری، ابوعلی طبرسی، فرید خراسانی و خطیب خوارزمی کسب علم کرد و به بغداد عزیمت کرد و خیلی زود شهرت علمی اش درآن دیار فراگیر شد و نزد خلیفه عباسی احترامی وافر یافت، چرا که او هر علمی از علوم اسلامی را در حد کمال دارا بود و با وجود دانشمندان بزرگی که هم عصر او بودند ابن شهر آشوب ساروی برجستگی خاصی داشت و مقام علمی اش بالاتر از دیگران بود.

وی شاگردان زیادی تربیت کرد که معروف ترین آن قطب الدین راوندی، ابن ادریس حلی، ابن بطریق حلی، ابن ابوطی حلبی و ابن زهره حلبی هستند.

ابن شهر آشوب ساروی در سال 588 هجری قمری در شهر حلب چشم از جهان فرو بست و در جبل الجوش در نزدیکی محلی موسوم به مشهد الحسین(ع) به خاک سپرده شد.

کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی، چهارشنبه و پنج شنبه 29 و 30 آبان در ساری و شنبه دوم آذر در شهر مقدس قم برگزار می شود. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.266 seconds.